حال، چنانچه با اين توضيحات لزوم حفظ کردن را احساس مي کنيد، از اين به بعد در هنگام تمرينِ قطعه، به خاطر سپردن آن را نيز تمرين کنيد. هر نوازنده با آموزش و يا به تجربه، روشي شخصي براي حفظ کردن قطعه را براي خود انتخاب مي کند. در اينجا تنها به ذکر چند نکته بسيار مهم و تکميلي بسنده مي کنيم :
1- يکي از مواردي که در اجراي هر قطعه بسيار به ياري ذهن ما مي آيد؛ حفظ کردن موسيقي آن از روي يک اجراي ضبط شده مي باشد. به خاطر داشتن موسيقي، باعث مي شود بتوانيم از تمام قطعه کلّيتي صحيح در ذهن داشته باشيم. بنابراين سعي کنيد بارها و بارها قطعه اي را که مي خواهيد اجرا کنيد گوش کنيد.
2- بايد هر اثر را نه فقط از ابتدا، بلکه از هر ميزان و يا جمله دلخواه، تا انتها، حفظ باشيم تا براي به خاطر آوردن يک بخش، نیازی به نواختن آن از اول قطعه نباشد. زیرا چنانچه در هنگام اجرای زنده یا ضبط اشتباهی پیش بیاید، برای جبران آن مجالی برای شروع از ابتدا نداریم.
3- فرض کنیم اکنون در وضعیتی هستید که احساس می کنید قطعه را به خوبی در حافظه دارید، بطوریکه می توانید بدون دیدن نت، آن را بطور کامل بنوازید. در این زمان باید به نکته مهمی توجه کنید : "میزان دقت ذهن در حفظ اثر" که این مسئله باید حتمأ کنترل ودقیقأ بررسی شود. احتمالأ شما هم تجربه کرده اید که بسیاری اوقات با اینکه فکر می کنیم تمام اجزای اتاق کار یا استراحت خود را در ذهن داریم، اگر بخواهیم با چشمان بسته اشیاء و جای آنها را بیاد بیاوریم، می بینیم که تصویر ذهنی ما با اتاق آشنایمان متفاوت است.
برای مطمئن شدن از کامل بودن قطعه حفظ شده باید بدین صورت عمل کنیم :
سعی می کنیم نت قطعه را (بدون بکار بردن ساز و بدون شنیدن قطعه) بطور کامل بنویسیم. منظور از کامل نوشتن این است که، قطعه را از ابتدای آن، به صورت "میزان به میزان" و با رعایت این نکات بنویسیم :
الف- مسائل تئوری (شامل مواردی نظیر ریتم یا ضرباهنگ های نت ها و میزان بندی آنها ، گام ها و علامتهای تغییر دهنده نت ها (دیز، بمل و بکارها) ، لگاتوها و دِتاشه ها، استکاتو ها و ...) برای مثال، در یک قطعه مانند کنسرتو ویولن چایکوفسکی، ویولن سولو، ازمیزان 20 بعد از مقدمه (moderato assai) تا میزان 37 دارای هشتاد علامت تغییر دهنده نت می باشد.
ب- نوانس ها ( شامل کرشندو ها، پیانو فورته ها، اکسان ها و ...)
با این روش می توانیم میزان تکمیل اثر را در ذهنمان چک کنیم و مواردی که نیاز به تمرین مجدد دارند را کاملأ شناسایی کنیم.
منبع: گفتگوي هارمونيک و وبلاگ ویولونیست ایرانی
|